Spojky rybářských prutů

- Milan Tychler

Velká rybářská obec je stále rozdělena na dva tábory, tedy alespoň co se týká konstrukce rybářských prutů.

Jedna část uznává jedině pruty dělené, a to pokud možno jen v jednom místě, a ta druhá vyznává zásadně pruty teleskopické. Těžko říct, která skupina je početnější. Jsou totiž mnozí, kteří vlastní pruty z obou kategorií. I já k nim patřím. Nedovedu si představit, že bych ze svého vybavení vyřadil třeba biče nebo boloňky. Pro svou pohodlnost také používám lehčí teleskopické pruty, třeba na noční lov úhořů. Snadno se skládají a nemusím z nich na konci lovu sundávat koncovou sestavu. Poskládám je snadno a rychle i potmě.



Mnoho kolegů preferuje teleskopické pruty zejména pro jejich skladnost a tuhle variantu si hodně z nich také táhne s sebou z dřívějších dob jako železný zvyk, který nechtějí měnit. Zastánci děliček se na teleskopy dívají obvykle velmi pohrdavě a tvrdí, že nemají plynulou akci a že jsou „hrbaté“. Ani s tím se nedá zcela souhlasit. I prut s mnoha spojkami může mít velmi uhlazenou křivku. A právě spojky, to je to, oč tu běží.



Existuje několik možností, jak spojit jednotlivé díly rybářského prutu. Teleskopické spojení, tedy varianta vysouvání jednotlivých dílů, je jen jedním z nich. Tohle spojení využívá kónického provedení jednotlivých dílů zasunutých do sebe. Spojení je při dobrém provedení pevné, spolehlivé, ale poměrně náročné na čistotu. Vyplatí se držet v čistotě všechny spojky, ale teleskopické obzvlášť. Teleskopické spojení je pevné a jeho pevnosti napomáhá i to, že na konci dílu je vždy připevněné očko, nejčastěji na kovovém kroužku, který konec dílu zpevní.

Dalšími spojkami jsou spojky převlečné, opakem je spojka vsuvná a další variantou je spojka trnová.



U převlečné spojky funguje spojení tak, že se horní díl prutu nasune na díl spodní. Je to poměrně časté spojení používané u všech typů prutů. Jedná se o spojení jednoduché a pevné. V mnoha případech je dolní část převlečného dílu zpevněná kovovým kroužkem nebo vyvázáním, které má v případě extrémní zátěže zabránit roztržení dílu a současně chrání tuto část před poškozením i při přepravě.



U spojky vsuvné se horní díl zasouvá do dílu spodního. S tímto spojením se velmi často setkáte u jemných přívlačových prutů. Přechod v místě spojení není tak robustní jako u spojky převlečné, ale je stejně pevný. V tomto případě bývá pro větší pevnost vyvázaný konec horní části spodního dílu. Tohle spojení se využívá i na spojení prutu s feederovou špičkou. Pro spojení špičky s feederem existuje i varianta převlečná, ale je to spíše výjimka.





Trnové spojky byly jednu dobu velmi populární, ale teď jsou vidět čím dál méně. Problémem u nich bylo časté praskání a ztráta pružnosti prutu v místě spoje. Trn ve spojce nikdy neměl potřebnou pružnost a to se bohužel odráželo na křivce prutu. Tento problém se postupně podařilo výrobcům odstranit, ale myslím, že ztracenou důvěru zpět už nikdy nezískali. S trnovou spojkou se nejčastěji setkáte u kaprových prutů.



V podstatě příliš nezáleží na typu spojky a z velké části jde jen o osobní pocit a vkus. Důležité je udržovat spojky v čistotě a pamatovat na to, že zejména trnové spojky nesmíte při lovu na sluníčku dotláčet silou až na doraz. Může se vám stát, že budete mít velký problém je rozebrat. Teplem se materiály roztahují a problém je tu dřív, než si ho uvědomíte. Většinou stačí místo spoje podchladit, ale na rybách seženete led jen těžko. Někdy stačí, když zchladíte prut ve vodě. Rovněž nedoporučuji žádné mazání spojek, a to čímkoli. Jen se na ně nachytají nečistoty. Máte-li s prutem potíže od začátku, pomůže zabroušení spojky velmi jemným smirkovým papírem nebo nějakou brusnou pastou. Zcela jistě ale platí – udržujte spojky v čistotě a všechno bude v pořádku.

Autor: Milan Tychler - ®

Diskuse k článku (79 reakcí)

Přečteno: 14 226x
Průměrná známka: 1.86