Česko kvůli extrémnímu suchu zvažuje přivést do Vltavy vodu z Dunaje

Kategorie: Všeobecné

Kvůli suchu a hrozbě nedostatku vody vznikl v Česku radikální plán. Stát zvažuje vést pomocí umělých kanálů vodu z Dunaje do Vltavy či Labe. Zatím si zadal studii proveditelnosti. Velmi ambiciózní projekt by vyšel zřejmě na stovky miliard korun.

Češi se inspirují například ve Francii, kde vzniká průplav spojující řeky Seina a Šelda. Tuzemská varianta nabízí dvě možnosti. První je vodní koridor začínající buď již v bavorském Jochensteinu a táhnoucí se skrz Šumavu až k obci Přední Výtoň u nádrže Lipno, nebo se na Dunaj napojí až dále po jeho toku v Aschachu v Horních Rakousích.

http://zpravy.idnes.cz/kvuli-extremnimu-suchu-vznika-radikalni-plan-vest-vodu-z-dunaje-do-vltavy-1tj-/domaci.aspx?c=A151211_221431_domaci_fka

MAXXSKATER, 12.12.2015

Diskuse k bleskovce

dada11 - Profil | Út 15.12.2015 17:10:08

Petr64 >> Ano, mě se neozval :-))).

aleš vavřina - Profil | Út 15.12.2015 15:29:13

chlapi jen tak mimochodem - co udělá propojení povodí Dunaje a povodí Labe z pohledu ichtiofauny a vzájemného pronikání dosud nepůvodních druhů všech složek vodních ekosystémů?... - to je na hodně sofistikovanou rozvahu

aleš vavřina - Profil | Út 15.12.2015 15:26:56

Petr64 >> však jíž kvetou a do budoucna se dá očekávat vcelku bohatá botanická zahrada - hmm, skoro bych řekl taková "botanická Noemova archa"...

FilipC - Profil | Út 15.12.2015 11:09:20

Debilní článek o zbytečné studii. V Dunaji je vody na rozdávání, že? ( http://www.mrk.cz/diskuse.php?id=644696 ) Jinak souhlas boriakem, ČR nemůže mít najednou vše. Naštěstí asi není reálné, aby s něčím takovým rakušani souhlasili..

sliver - Profil | Út 15.12.2015 10:48:15

tu jsou ty čísla :

Ing. Lubomír Fojtů


ředitel Ředitelství vodních cest ČR


K takzvanému "megalomanskému" projektu vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe (D-O-L): Je 400 mld. Kč investovaných do dopravní infrastruktury během cca 25 let opravdu tak hodně vysoká investice? Pojďme se zase podívat na čísla v souvislostech. V letech 2001–2008 bylo investováno v ČR do železniční sítě 152 mld. Kč. V přepočtu na 25 let je to 475 mld. Kč. U silnic tento propočet činí dokonce 821 mld. Kč. Do vodních cest bylo za stejné období (2001–2008) investováno jen 3,2 mld. Kč (a to ještě z velké části do projektů spojených s rekreační plavbou). Znamená to tedy, že do vodní infrastruktury bylo investováno 48x méně než do železniční a 82x méně než do silniční.

sliver - Profil | Út 15.12.2015 10:37:54

Ravachol >> tak kopání je cca jen 100 km. Odra je připravená až po hranice myslím a viděl jsem projekt na splavnění až do Ostravy a nejsou tam nějaké drastické zásahy do přírody. To by asi postihlo spíš Pomoraví , tam by ochránci zaplakali. Ovšem jako protipovoďnová ochrana by ten koridor fungoval bezvadně a žádná řeka nemusela být narovnaná a vybetonovaná.
Náklady na stavbu jsou někde porovnané s náklady na silnice a železnice a je to směšná částka celkem.

Ravachol - Profil | Út 15.12.2015 10:22:41

sliver >> ta lodní doprava v našich podmínkách žádný terno nebude - neskutečně hustá železniční síť několikrát rychlejší než lodě přepravu řeší daleko víc na míru obchodníkům, kteří za ni platí. Stejně toho většina nakonec pojede kamionem. Labe je splavný x kilometrů, přímá návaznost na moře a jestli vidím 2 lodě za den naložený pískem tak je to moc....kvůli tomuhle je zbytečný rozkopávat další stovky kilometrů krajiny a měnit vodní poměry.

sliver - Profil | Út 15.12.2015 9:47:57

já bych teda nemíchal vodní cestu Odra-Labe-Dunaj s nějakým čerpáním vody do Vltavy, to jsou dvě rozdílné věci. Bývám často v Polsku, tam se vodní cesty opravdu využívají, jak k dopravě, tak k rekreaci a ten náš koridor by se jim hodil taky. Já vím, že třeba ve Vítkovicích by mohli, protože to umí, ale nemůžou vyrábět některé součástky pro elektrárny, protože by od nich nešly odvézt kvůli rozměrům a váze. A když si představím barák u dálnice a barák u plavebního kanálu nebo řeky, tak mám jasno.

boriak - Profil | Út 15.12.2015 9:26:34

...menej obludny projekt ako dunaj-odra-labe...ale važení..ani dunaj nemáva dost vody v lete..su roky ked voda chyba vacsinu leta ...otázka je načo su velke nadrže lipno/orlik...proste treba upustat vodu z nadrží ked je malo vody v koryte..nemožme mat vsetko aj dost vody na turbiny aj vody v rieke...

glánis - Profil | Út 15.12.2015 8:47:41

zdevac >> To co píšeš je málo pravděpodobné, srážky budou pořád, jen budou jinak rozložené v čase než bývalo obvyklé a sněhu už asi nebude tolik co kdysi, proto by bylo daleko rozumnější zadržet vodu v krajině, než budovat nesmysly, protože vody co od nás každý den ze všech povodí bez užitku odteče je obrovské množství.

Pokud bude dlouhotrvající sucho u nás, bude pravděpodobně i v Německu a Rakousku a mohlo by se lehce stát, že by Němci zastavili čerpání vody z Dunaje. Pokud připustíme, že by k té stavbě došlo.

Obecně vzato je potřeba vodu zadržet v krajině celoplošně, což je daleko smysluplnější, než ji čerpat jen do Vltavy, odkud by zase jen odtekla. Argument, že by se to někomu líbilo( viz. Silver )apod. nemůže obstát.

zdevac - Profil | Út 15.12.2015 7:26:14

Zrovna před několika minutami jsem četl:

Obecně není problém najít na internetu takový výzkum, který ke zkoumanému jevu poskytne přesně takové výsledky, jaké mluvčí pro svou argumentaci potřebuje.

Takže nevěřím nikomu a ničemu :-) A kanál soudím jen podle osobního pocitu. Ekonomicky to asi nesmysl bude, ale jinak nová řeka a více vody by se mi líbilo :-)

sliver - Profil | Po 14.12.2015 23:59:54

b.gun >> a proč bych to dělal ? A co ostatní pruplavy , proč jich je tolik a tolik se jich stavi ? Všechny k ničemu ?
Já mu fandim a jsem pro . Edit : dej odkaz na ty výpočty , to bude nějaký ekoteror .

b.gun - Profil | Po 14.12.2015 23:31:06

sliver >> To není studie, objem přepravy a jeho vývoj v čase, profil trasy, technická náročnost a z toho vyplývající zdlouhavost plavby jsou tvrdá data a fakta.
Takže přeji hodně štěstí při hledání fakty podpořené studie, která bude dokazovat, že objem přepravovaného zboží je na 130% plánu a že plavba po řece je rychlejší než plavba po moři (ve skutečnosti se za dobu mořské plavby říční lodě nestihnou ani přeplazit přes Bavorsko).

sliver - Profil | Po 14.12.2015 23:06:52

b.gun >> až Němci skoupi naše pískovny a lomy , tak kanál bude . A jinak najít opačnou studii proti té tvojí nebude problém .

b.gun - Profil | Po 14.12.2015 23:00:23

sliver >> Rhein-Main-Donau-Kanal, neboli kanál Rýn-Mohan-Dunaj, je provar jako prase. Jde o pomník bavorské vlády, o kterém tehdejší spolkový ministr dopravy prohlásil, že jde o nejhloupější projekt od stavby Babylónské věže. Průměrné vytížení za dobu provozu je na třetině plánovaného objemu a soustavně klesá, blíží se spíše k objemu pouze čtvrtinovému. Při projektování slibovaný pokles kamionové dopravy se nekoná, neboť po silnicích se přepravuje jiný typ nákladu. Částečně ale přebral náklad železniční dopravě, takže situace se dostala do stavu, že je ztrátový nejen samotný kanál, ale dotovaná musí být i železnice. Trasa se vyznačuje výrazným výškovým rozdílem a z toho důvodu je rozdělena velkým množstvím zdymadel, což ji činí náročnou a zdlouhavou. Přeprava zboží ze Severního do Černého moře se proto vyplácí po moři přes Gibraltar - je rychlejší, navíc objem nákladu, který se vejde na jednu námořní loď, by se musel rozdělit na několik lodí říčních. V neposlední řadě má též negativní dopad na přírodu - biodiverzita druhů vázaných na vodní prostředí, vlhké louky, zaplavovaná území atd. klesla o celou polovinu.
A proto se určitě vyplatí stavět prakticky paralelní trasu. Její jediný význam je v tom, že si i u nás někdo chce postavit pomník, který mu zafinancují veřejné rozpočty, a že se někdo na stavbě finančně výrazně přiživí. Ekonomický přínos stavby je marginální, dopad na přírodu výrazný (ovlivnění biodiverzity, usnadnění průniku invazivních druhů...), v neposlední řadě pak přináší aktuální problémy městům i lidem na plánované trase z důvodu stavebních uzávěr.

sliver - Profil | Po 14.12.2015 22:23:05

b.gun >> všichni krom motylkaru . A těch průplavu je nebo se chystá po Evropě dost , i jinde ve svete . Poláci to mají pripravene , bylo by to dobré . Pozemky jsou na to u nás 100 let blokovane . Vodní doprava je skvěla věc . Napojilo by nás to na moře a evropske vodní cesty . Škoda , že naše flotila už není .

b.gun - Profil | Po 14.12.2015 21:38:29

sliver >> Kdo si ho pochvaluje?

zdevac - Profil | Po 14.12.2015 21:27:07

glánis >>

S tím souhlasím, ale platí to jen do určité míry. Lze udělat řadu opatření, které vodu na území zadrží, ale základním předpokladem je, že se ta voda na to území nejdříve dostane. Pokud bude období dlouhotrvajícho sucha, nepomohou ti sebelepší opatření. Nemůžeš šetřit něčím, co není. Vezmi si Orlík. Co když přes zimu nenaprší a nenasněží? Vypustí se celý? A co za 5 let? Přijdou na řadu Lipno, Slapy... za 20 let se může stát, že Vltava bude páchnoucí stokou a na dně přehrad budou jen malé bublající potoky. Samozřejmě trochu přeháním, ale... nejsem klimatolog, jen si zkouším představit, kam by vedla dlouhodobá změna počasí do podoby, jakou měl letošní rok.